Thursday, April 9, 2020

AIR NANAS PANAS - PANJANGKAN UMUR!

MINUM AIR NANAS PANAS atau air rebusan nanas amat baik mengikut petua daripada beberapa majalah tempatan dimana ada dakwaan apabila anda meminumnya ia boleh menyelamatkan nyawa anda seumur hidup!. Buah Nanas (Ananas comosus) merupakan sejenis buah yang dihasilkan daripada tanaman daripada pelbagai varieti dan indeks kematangan. Di Malaysia terdapat banyak varieti nanas yang ditanam dan didimpan sebagai koleksi. Antaranya adalah jenis nanas MD2 iaitu merupakan satu varieti nenas premium yang semakin popular ditanam untuk pasaran domestik dan juga eksport di Malaysia. Varieti nenas MD2 ini telah pun didaftarkan dengan National Plant Variety Listing di Jabatan Pertanian dengan nombor daftar AC9. Nenas MD2 telah didaftarkan dengan nama 'Varieti MD2' pada tahun 2013. Terdapat 10 varieti nenas lain yang telah berjaya didaftarkan sehingga kini iaitu Nenas Morris (AC1), Nenas Sarawak (AC2), Nenas Gandol (AC3), Nenas Maspine (AC4), Nenas Josapine (AC5), Nenas Yankee (AC6), Nenas Moris Gajah (AC7) dan Nenas N36 (AC8). Tiga varieti baru adalah AC10 (View of Sunset), AC11 (Madu Kaca) dan AC12 (Keningau Diamond). Nenas atau Nanas (Ananas comosus) merupakan sejenis tanaman buah-buahan tropika dikelaskan daripada keluarga Bromeliaceae. Daripada seluas 15,561 hektar tanaman nenas yang ditanam di Malaysia pada tahun 2016 dilaporkan seluas 1,743 hektar adalah terdiri daripada jenis nenas MD2. Anggaran pengeluaran nenas MD2 pad tahun 2016 adalah sebanyak 38,762 metrik tan yang bernilai sekitar RM116 juta (Sumber: Laporan Tahunan LPNM, Malaysia 2016). Jumlah pengeluaran nenas negara pada tahun 2016 pula adalah sebanyak 391,714 mt yang bernilai sekitar RM515.34 juta dan ini bermakna sumbangan nenas MD2 dalam jumlah pengeluaran nenas negara sekitar 10% pada waktu ini. Nanas MD2 mula dikaji proses biakbaka di Institut Penyelidikan Nenas di Hawai pada tahun 1960'an dengan kerjasama beberapa buah syarikat pengeluar utama nenas dunia seperti Del Monte, Maui Land and Pinepple Company selama beberapa tahun. Bagaimana pun hanya pada tahun 1981 nenas MD2 telah dihasilkan dan kemudian dikomersilkan kerana ia mempunyai ciri-ciri yang amat dikehendakki oleh pasaran antarabangsa. Nenas varieti MD2 atau dinamakan sebagai 'Millie Dilard' sempena nama isteri orang berkepentingan ini kekal ssehingga hari ini sebagai salah satu nenas premium untuk dikomersilkan. Artikel malam ini dalam blog "Anim Agro Technology" semasa duduk rumah (STAY HOME) akibat Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sempana wabak covid-19 saya menulis mengenai aktiviti minum air rebusan nanas panas untuk krsihatan dan bahan rujukkan anda.


Ada petua menytakan dimana air nanas yang panas boleh menyelamatkan nyawa anda seumur hidup. Bunyinya memang amat mengembirakan bila ramai yang telah membacanya. Apa pun memang ada petua dimana buah nanas yang merupakan sejenis tumbuhan tropika dengan buah yang boleh dimakan iaitu ia juga dikenali sebagai nanas. Tumbuhan ini paling penting dari segi ekonomi dalam keluarga Bromeliaceae terutama di Negeri Johor. Nanas boleh ditanam dari offset yang dihasilkan di bahagian atas buah, mungkin berbunga dalam lima hingga sepuluh bulan dan berbuah dalam enam bulan berikutnya. Nanas Moros, Josapine, N36 boleh dituai hasilnya selepas 12 bulan ditanam sementara nanas MD2 lingkungan 14 bulan dan nanas Sarawak serta Yankee dalam masa 18 - 20 bulan. Buah nanas dipetik mengikut indeks kematangan mengikut kehendak pasaran sama ada pasaran domestik, eksport atau untuk tujuan diproses. Sejak awal tahun 1960'an produk nanas dari Malaysia adalah didalam bentuk nanas kaleng (nanas didalam tin) tetapi kini nanas segar mulai mendapat untuk pasaran eksport dengan varieti baru seperti MD2. Ini kerana nanas MD2 merupakan nanas premium yang mempunyai jangkahayat simpanan lebih lama, manis dan diterima oleh masyarakat antaraangsa.


Khasiat buah nanas memang hebat dimana ia dilaporkan pada umumnya ia mampu meningkatkan tahap kesihatan kepada pemakannya. Kandungan bahan Bromelain menjadikan ia berguna untuk kesihatan. Selain makan nanas segar atau minum jus nanas atau produk berasaskan nanas terkini dilaporkan dimana terdapat banyak manafaat apabila anda minum Air Nanas Panas. Sehingga ada yang dakwa dimana dengan amalan minum air Nanas Panas boleh menyelamatkan kehidupan anda. Asas kepada petua dan dakwaan ini adalah dimana katanya nanas panas didakwa dapat membunuh sel kanser (Cancer cell). Cara-Cara untuk membuat Air Nenas Panas juga amat mudah dilakukan dirumah oleh semua irang asalkan mempunyai ilmu asas memasak, ada buah nanas dan alatan memasak. Sebaiknya ambil buah nanas yang berkualiti dan seterusnya perlu dipotong 2-3 kepingan nanas tipis dimana kemuidan boleh dimasukkan kedawal cawan (cangkir), Seterusnya tuangkan air panas daripada cerek atau COWAY Heater sehingga terendam semua potongan nanas. Kalau direbus diatas api adalah lebih baik jika ada kelengkapan. Air nanas ini kemudian diminum setiap hari dan dijadikan amalan gaya hidup. Bagaimana pun sebaiknya gunakan buah nanas yang berkualiti daripada varieti yang terpilih.


Dalam beberapa info rujukkan dilaporkan dimana air Nanas Panas membantu untuk melepaskan unsur anti-kanser dalam badan. Perkara ini merupakan kemajuan penyelidikan terbaru dalam perawatan masaalah kanser yang berkesan dan efektif dalam bidang perubatan. Perahan air nanas juga memberikan kesan untuk membunuh kuman penyebab pembengkakan bawah kulit (kista) dan juga masaalah tumor. Dilaporkan juga dimana minuman air Nanas Panas dapat membunuh semua kuman dan mengatasi masaalah  racun dari dalam tubuh badan akibat dari alahan atau alergi. Berdasarkan kepasa rawatan perubatan dengan ekstrak buah nanas didakwa mampu untuk menghancurkan sel-sel ganas kanser dimana ia tidak mempengaruhi sel-sel sehat. Dilaporkan asid amino dan polifenol nanas dalam jus nanas dapat mengatur tekanan darah tinggi, efektif mencegah penyumbatan pembuluh darah, menyesuaikan sistem pengedaran darah dan mengurangkan masaalah pembekuan darah. Pada penulis blog yang merujuk kepada lamanweb LPNM jelas dinyatakan dimana buah nanas  memang mempunyai kandungan Vitamin C yang tinggi yang amat diperlukan untuk kesihatan dalam membantu untuk menyembuhkan luka atau cedera di samping penyerapan zat besi ke dalam saluran darah. Kandungan Vitamin B di dalam buah nanas terutamanya B1 (thiamin) berfungsi dalam membantu proses penghadaman dan melicinkan proses pencernaan dalam usus manakala Vitamin B3 (niacin) bersama kandungan kabohidratnya dapat mengawal sistem penghadaman agar sentiasa sihat. Kandungan potassium bersama-sama sodium di dalam buah nanas dapat mengawal imbangan air dalam tubuh manusia. Buah nanas juga mengandungi sejenis enzim yang sangat berguna di dalam sektor perubatan iaitu enzim Bromelin di mana ianya digunakan dalam meluas semasa pembedahan di dalam mengawal pembengkakkan, jangkitan dan menghalang berlakunya pembekuan darah. Semuga artikel ini memberi info berguna kepada semua pembaca anim agro technology kali ini. Wasallam!!..
BUAH NANAS... BANYAK DI MALAYSIA....
BANYAK VARIETI...PERLU PILIH SAHAJA...
BANYAK KHASIAT... AIR PANAS MUNUMNYA...
JAGA KESIHATAN... AMALKAN SENTIASA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Precint 11, Putrajaya,
Wilayah Persekutuan,
Malaysia.
(15 Syaaban 1441H).
SEMALAT MENJABUT MALAM NISFU SYAABAN...

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.