Thursday, March 28, 2024

CIRI DAN TEKNOLOGI PERAPI TANAH BRIS (Part 2)

TANAH BRIS (Bris soil) merupakan salah satu jenis tanah bermasaalah yang terdapat di Malaysia. Apa pun menyentuh mengenai kewujudan jenis tanah bermasaalah dimana di Malaysia merupakan salah satu isu dalam pembangunan pertanian yang perlukan perhatian khusus. Kawasan ini tidak seperti tanah mineral biasa yang mudah untuk ia dibangunkan menggunakan amalan teknologi dan pengurusan pertanian baik sandard yang mudah. Terdapat lebih dari 2.5 juta hektar kawasan tanah bermasaalah di Malaysia. Tanah bermasaalah terdiri dari 5 jenis iaitu jenis TANAH ASID SULFAT, TANAH GAMBUT, TANAH BEKAS LOMBONG, TANAH BRIS dan TANAH MASIN. Kebanyakan tanah bermasaalah ini memang ia memerlukan kos pembangunan yang lebih tinggi untuk dibangunkan dan hanya beberapa jenis tanaman tertentu sahaja yang sesuai dikawasan tanah bermasaalah ini. Pada penulis blog dimana jenis Tanah Bris dan Tanah Bekas Lombong hampir sama sifatnya. Tanah jenis mengandungi komponen pasir yang sangat tinggi iaitu melebihi 95% daripada keseluruhan tekstur tanah. Sila baca artikel saya mengenai tanah bermasaalah dengan pautan (Sila klik disini). Ini menyebabkan tanah jenis ini tersangat salir (excessive drainage) dan tidak dapat menyimpan air dalam tanah. Kadar larutresap dalam tanah sangat tinggi. Tanah jenis ini juga mempunyai kadar pegangan kelembapan yang rendah dan keupayaan pegangan nutrien juga sangat rendah. Tahap kesuburan tanah ini sangat rendah dimana kandungan nutrien dan bahan organik juga sangat rendah. Pada cuasa panas akan meningkatkan suhu tanah yang tinggi dan banyak tanaman kurang toleran dengan keadaan ini. Pengurusan tanah jenis ini dilakukan dengan kaedah pembajaan dan penggunaan Baja Organik yang banyak. Baja organik mampu meningkatkan kelembapan tanah dan membekalkan unsur makanan kepada tanaman. Kawasan tanah jenis ini perlukan bekalan air yang konsisten dengan pemasangan sistem pengairan yang sempurna melalui sistem pengairan renjis, sistem pengairan titis, mist dan sebagainya. Pastikan sistem saliran tanah jenis ini juga sempurna. Cara memberi baja kepada pokok disesuaaikan agar lebih kerap dilakukan kerana masaalah kadar larut resap yang tinggi. Penggunaan sistem sungkupan diatas tanah sesuai digunakan seperti penggunaan plastik silvershine, rumpai kering, jerami padi, lalang dan sebagainya. Penambahan tanah atas adalah disyorkan dilaksanakan. Pemilihan jenis tanaman sesuai untuk tanah jenis ini penting seperti jenis tanaman jangkapendek, sayur-sayuran, mangga, nenas dan sebagainya termasuk tembikai. Artikel pada subuh 9 Ramadan 1445H ini dalam blog "Anim Agro Technology" saya menulis mengenai teknologi 'Bris Fixer' hasil kajian MARDI mengenai perapi tanah Bris untuk dijadikan bahan rujukkan pembaca blog ini semua.


Merujuk kepada hasil kajian MARDI yang dipaparkan dalam Bulletin Teknologi MARDI Bil 31/2022 yang dilakukan oleh Theeba Manickam wajar ia  agar di tulis semula dan di kongsikan. Kajian yang bertajuk '
BRIS Fixer: Teknologi perapi tanah bermasalah BRIS yang kos efektif' dimana dilaporkan 'Teknologi BRIS Fixer' yang mena ia menggunakan sisa biochar sekam padi bersifat alkali dan mempunyai KPA yang tinggi. BRIS Fixer merupakan formulasi kompos biojisim berasaskan biochar sekam padi mempunyai KPA dan nutrien efektif yang sesuai dijadikan sebagai perapi tanah BRIS (Sila lihat foto disebelah). Formulasi BRIS Fixer dibangunkan dengan teknik iaitu proses pengomposan bersama tinja ayam dan sisa biochar dalam kadar yang terpilih. Nilai pH yang optimum iaitu pH7.1 untuk tanaman dan KPA yang tinggi iaitu 89.1% merupakan kriteria BRIS Fixer yang efektif untuk merawat tanah bermasalah BRIS. Keberkesanan BRIS Fixer terhadap pengeluaran tanaman jagung didapati lebih tinggi daripada tinja ayam dengan peningkatan hasil pengeluaran sebanyak 5%. Kesan positif juga dikenal pasti dalam peningkatan KPA tanah sebanyak 18% daripada KPA tanah asal 5%. Teknologi BRIS Fixer ini bukan sahaja boleh menjadi alternatif mesra alam yang sangat sesuai menggantikan penggunaan tinja ayam yang tidak diproses oleh petani dalam memulihkan tanah BRIS dimana dilaporkan ia juga dapat membantu peningkatan hasil pengeluaran pertanian dan juaga secara tidak langsung memberi manfaat kepada negara iaitu secara keseluruhannya dari segi produktiviti pertanian dan pengekalan persekitaran yang sihat dan lestari. Tanah bris yang merupakan jenis tanah bermasaalah seperti dijelaskan diatas dan dalam Part 1 artikel ini memang perlu di rawat sebeum ianya sesuai dijadikan kawasan penanaman. Proses penyelidikan pembangunan teknologi BRIS Fixer Teknologi BRIS Fixer ini sebenarnya menggunakan produk sisa biochar dari kilang pemprosesan padi yang didapati di Negeri Kelantan. Kanian mennggunakan kaedah penghasilan 'BRIS Fixer' dengan cara melibatkan pengumpulan sisa biochar dari kilang dan diproses menjadi kompos menggunakan tinja ayam pada kadar yang telah dikenal pasti sebelumnya.


Apa pun penulis blog faham dimana bagi memehami p
erincian 'Teknologi BRIS Fixer' yang mana ia berasaskan biochar sekam padi mempunyai nilai pH yang beralkali iaitu pada pH7.1. Sifat fizik kimia BRIS Fixer turut meliputi KPK yang tinggi iaitu sebanyak 22.2 cmol/kg, dengan kadar NPK sebanyak N1.1:P1.2:K2.3. Produk BRIS Fixer ini mempunyai KPA yang tinggi sebanyak 89.1% .Kajian yang dilakukan juaga melibatkan sebanyak empat musim untuk tanaman jagung manis di tanah BRIS iaitu rawatan dengan menggunakan 'BRIS Fixer' dimana hasil kajian mendapati bawawa terdapat peningkatan KPK dan KPA dalam tanah tersebut dimana masing-masing nilainya sebanyak 5% (KPK)dan 18% (KPA) berbanding dengan kawalan manakala peningkatan hasil jagung adalah sebanyak 15%. Kajian ini menunjukkan satu petanda yang baik di lapangan. Apa pun aplikasi dan manfaat teknologi ini terhadap golongan sasar utama untuk teknologi ini adalah petani atau pengusaha tanaman yang mempunyai jenis tanah bris. Selain itu dilaporkan dimana teknologi ini berpotensi dijadikan sebagai medium tanaman bagi menggantikan medium cocopeat dalam sistem fertigasi berdasarkan kepada kajian awal yang dijalankan di Kedah bagi penanaman cili menggunakan sistem fertigasi. Bagi kumpulan industri seperti kilang pemprosesan baja atau pun kilang membuat kompos dilaporkan teknologi ini akan dapat menjadikan formulasi sebagai salah satu produk tambah nilai bagi meningkatkan rangkaian produk pemasaran mereka. Laporan kajian MARDI ini mengenai teknologi 'BRIS Fixer' yang telah pun dibangunkan untuk mengatasi permasalahan pengeluaran pertanian di tanah BRIS. Teknologi ini yang mana ia dihasilkan didakwa mampu memanfaatkan petani dengan meningkatkan hasil pertanian, membina industri dengan meningkatkan tambah nilai produk input pengeluaran pertanian melalui penggunaan bahan buangan secara berkesan, mampu mengatasi masalah persekitaran dengan penggunaan bahan yang mesra alam dan memanfaatkan negara secara keseluruhannya dari segi produktiviti pertanian.


Dalam portal berita sinarharian.com ada melaporkan kisah bagaimana 'Tuai hasil lumayan tanam jagung' di Kelantan yang sesuai di kongsikan. Kisah dari Kelantan ini melaporkan dimana penanam pokok jagung berkelompok di Kampung Paloh, Kelantan ini telah mendapat hasil tuaian lumayan pada musim kedua tanaman itu pada tahun ini. Pendapatannya  sekitar RM3,000 tersebut diperolehi itu berikutan pokok jagung yang bebas daripada ancaman ulat selain faktor cuaca panas dan hujan sekali-sekala. Bagi Kamarulzzaman Kail (65 tahun) dimana dia menenam pokok jagung manis Varieti 1603 dan 1606 iaitu diusahakan berlima dengan penanam lain di tanah ladang seluas 2.2 hektar. Pokok jagung tidak perlu disiram jika cuaca hujan ketika menunggu proses matang. Jagung manis memerlukan tempoh antara 70 hingga 75 hari untuk matang dan sedia dituai selain memerlukan cuaca panas serta dingin atau bukan kemarau. Ulat juga tidak ada ketika musim kedua ini dimana ia membantu mendapatkan hasil pertanian yang sangat baik sebanyak dua kali ganda berbanding musim pertama tahun ini. Penanaman jagung secara berkelompok itu sudah dilakukan sejak tahun 80-an dengan hasil-hasil jagung dijual secara runcit dan borong di sekitar negeri Kelantan termasuk Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC) tang terdapat di Tunjong, Kota Bharu. Jualan secara runcit dilakukan di sepanjang bahu jalan di kawasan Paloh dengan harga bagi empat batang jagung ialah RM5 atau tiga batang untuk saiz yang lebih besar. Berita ini bagaimana pun tidak menyatakan sama ada tanah yang digunakan adalah tanah bris atau mendapat rawatan sewajarnya jika ianya adalah tanah bris. Rakannya Mohd Hafizudin (32) pula nyatakan musim baharu penanaman akan bermula pada Ogos ini dan mengharapkan perkara sama iaitu cuaca baik serta bebas serangan serangga untuk mereka harap mendapatkan hasil jagung yang terbaik. Sama seperti musim kali ini diharapkan musim-musim akan datang akan ada keadaan cuaca panas dan dingin serta tidak banjir sebelum tiba musim menuai.  Lokasi ladang yang berada di tebing sungai Kelantan berhampirna pantai ini juga memang ia berisiko banjir yang akan menenggelamkan serta merosakkan pokok-pokok jagung jika berlaku. Sebagai petani muda dia melakukan aktiviti penanaman jagung tersebut setelah dia menerima bantuan enjin pam air dan jentera untuk membina batas tanaman daripada Jabatan Pertanian Kelantan. Jabatan Pertanian juga memberikan bantuan baja kerana memang kos membeli baja adalah antara yang tinggi dalam proses untuk penanaman jagung. Kini satu guni baja seberat 50 kilogram berharga RM210. Proses membaja perlu dilakukan sebanyak dua kali setiap musim dengan sebanyak tiga kilogram akan digunakan bagi setiap 0.4 hektar luas tanaman. 
Artikel ini dibahagikan kepada dua (2) segmen iaitu Part 1 dan Part 2 yang sesuai di baca kesemuanya. Semuga tulisan ini memberi info berguna kepada semu apembaca blog anim agro technology kali ini. Wasallam!....
TANAH BRIS.. BERMASAALAH JENISNYA....
SAMA TANAH BEKAS LOMBONG... JUGA...
BAJA ORGANIK... PERLU SELALU GUNA....
TANAM TEMBIKAI... PETANI TANAMNYA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Precint 11, Putrajaya,
Malaysia.
(12 Ramadan 1445H).
Posted from
Room 718, Hotel Impiana,
Johor Bahru, Johor.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.