Saturday, September 30, 2023

BIODIESEL 35 - APA KAH BENDANYA?

KALAU DI MALAYSIA
Kerajaan diminta segera menaik taraf pelaksanaan program Biodiesel B10 kepada B15 bagi memastikan Malaysia kekal sebagai pemain utama dan penanda aras bagi harga minyak sawit dunia tetapi di negara jiran Indonesia sudah viral dengan Biodiesel B35. Media disana laporkan Kementerian Energi dan Sumber Daya Mineral (ESDM) menyata dimana penggunaan biodiesel B35 akan diterapkan mulai 1 Februari 2023. Mengenali bahan bakar biodiesel B35 yang mana ia adalah campuran biodiesel antara bahan bakar nabati (BBN) berasaskan minyak kelapa sawit dengan minyak diesel. Sesuai dengan namanya dimana kadar minyak sawit dalam bahan bakar adalah 35% sahaja dan sebanyak 65% adalah bahan bakar merupakan terdiri dari minyak diesel. Menurut akhbar kompas.com yang disiarkan [ada 16 Dec 2022 menyatakan dimana program biodiesel ini adalah bertujuan meningkatkan penyediaan tenaga bersih secara berterusan. Bukan hanya itu sahaja dimana dengan adanya bahan bakar biodiesel juga merupakan usaha bagi mengurangkan lagi jumlah import minyak semasa berlaku keadaan atau situasi global yang terancam dengan banyak krisis termasuk krisis tenaga. Apa pun bahan Biodiesel di Indonesia sebelum ini telah melalui proses cukup panjang hingga mencapai angka bahan campuran 35% minyak kelapa sawit dengan minyak diesel. Kementerian menjelaskan dimana program mandatori pengggunaan biodiesel sudah mulai dikuatkuasakan semenjak tahun 2008 bermula dengan kadar campuran minyak kelapa sawit 2.5% sahaja. Kemudian kejayaan program secara mandatori ini membuatkan kadar biodiesel secara bertahap ditingkatkan hingga 7.5% bermula dari tahun 2008 hingga 2010. Lima tahun kemudian atau tepatnya semenjak April 2015 peratus biodiesel dib=naikkan lagi 10% kepada 15%. Kemudian pada 1 Januari 2016 dimana kerajaan Indonesia melalui Kementerian ESDM kembali meningkatkan kadar biodiesel menjadi 20% atau disebut B20.  Terkini dilaporkan minyak biodiesel kembali meningkat menjadi 30% atau B30 selaras dengan Peraturan Menteri (Permen) ESDM Nomor 12 tahun 2015. Merujuk arahan tersebut faedah gunakan biodiesel sebagai campuran bahan bakar telah ditetapkan minima oaotu sebanyak 30% mulai Januari 2020. Terkini pada Feuari 2023 ditetapkan campuran biodiesel untuk BBM solar sebanyak 35% atau B35. Mandatori pengggunaan biodiesel ini akan bermula pada 1 Februari 2023. Pencampuran biodiesel menjadi B35 sendiri telah melalui banyak kali ujian sama ada yang dilakukan dimakmal atau dijalanraya B40. Kegiatan ujian dijalanraya telah pun berlangsung semenjak Julai 2022 hingga akhir Desember 2022. Keputusan kajian mendapati secara umum minyak B35 memberikan prestasi yang baik. Selain itu kajian mendapati dimana penyediaan kemudahan biodisel menyediakan persiapan dari segi aspek penyediaan pasukan, edaran dan pembangunan infrastruktur penting. Artikel pada tengahari khamis ini dalam blog "Anim Agro Technology" saya kupas mengenai minyak biodiesel B35 yang viral di negara jiran untuk dijadikan bahan bacaan semua. 


Me
narik artikel dari portal detikOto.com bertajuk 'Indonesia Terapkan Biodiesel B35, Jadi yang Pertama di Dunia' agak sesuai dikongsikan. Dalam bulan Februari 2023 ini dilaporkan kerajaan Indonesia akan mula menerapkan akan penggunaan biodiesel B35 di Indonesia. Indonesia menjadi negara pertama yang menerapkan bahan bakar biodiesel dengan kandungan tinggi. Perkara ini dinyatakan oleh Ketua Umum Gabungan Industri Kendaraan Bermotor Indonesia (Gaikindo) iaitu Yohannes Nangoi dimana industri otomotif juga mencuba menggunakan bahan bakar diesel jenis ini. Disebabkan seluluh dunia masih belum ada yang gunapakai B30 atau B35 maka pemain industri di Indonesia secara prinsipal (sektor automotif) dari negara-negara asalnya menjadi bingung semua. Ini adalah karena sampai kini seluruh dunia masih gunakan biodisesl dengan kadar di bawah 10%. Semasa pengenalan untuk menggunakan kepada minyak B20 dilihat ramai pengguna sudah menjadi bingung. Kemudian ada diperkenalan juga minyak jenis B30 dan terkini kerajaan ini memperkenalkan minyak B35 yng menggegarkan dunia automotif. Kisah ini ada didalam program Energy Corner Special B35 Implementation, yang disiarkan CNBC Indonesia. Terkini dimana di Indonesia mereka sudah menerapkan Biodiesel. B35 didakwa sesuai dan selamat dijadikan minyak kenderaan terutama kenderaan menounyai tenaga yang banyak seperti bas ekspress, kori treller dan peng atau pengembara jalanan. Bahan minyak seperti biodiesel B35 selamat bagi jenis semua kendaraan bermotor. Bagaimana pun apa yang ditakuti pengguna adalah apabila dimana campuran ini titik bekunya akan lebih tinggi tetapi hasil kajian di tanah tinggi Dieng kelihatannya ia adalah selamat untuk digunakan dan tiada masalah. Dilaporkan dimana kadar kandungan sulfur juga menurun disebabkan minyak sawit tidak mempunyai bahan sulfurnya. Terkini industri automotif tetap mengikuti arahan dari kerajaan berkait dengan cara penggunaan tenaga yang lebih ramah lingkungan. Kerajaan Indonesia berharap penggunaan biodiesel dengan standard Euro 4 sesuai demiu mempastikan pengeluaran (emmition) karbon yang lebih rendah. Minyak diesel dengan standard Euro 4 dipasaran masa ini adalah bukan biodiesel. Apa pun munyak Euro 4 itu berkeadaan bahan bakarnya sangat ketat sehingga masa ini ia belum tersedia bahan bakar biodiesel untuk jenisnya


Laporan oleh CNN Indonesia pula yang bertajuk '
Apa Untung Rugi Penggunaan Biodiesel B35?' juga berkait dengan tajuk ini. Dilaporkan dimana kerajaan Indonesia akan mengarahkan agar penggunaan minyak kenderaan atau Bahan Bakar Minyak (BBM) Biodiesel 35% (B35) mulai Febuari 2023. Pemerintah mulai menerapkan pemakaian bahan bakar minyak (BBM) Biodiesel 35% (B35) dan ia menjadikan Indonesia sebagai negara pertama yang menerapkan biodiesel dengan kandungan tinggi. Penggunaan bahan B35 ini tidak lepas dari keberhasilan B30 dan sebagai upaya mengurangkan jumlah import minyak serta ini akan menjimatkan hasil negara. Secara umum, B35 merupakan campuran bahan bakar nabati (BBN) berbasis minyak kelapa sawit, Fatty Acid Methyl Esters (FAME). B35 merupakan campuran minyak sawit 35% dan 65% lagi merupakan bahan minyak diesel. Di Indonesia bahan asas biodiesel adalah ia  berasal dari minyak sawi dimana selain dari hasil CPO ada tanaman lain yang berpotensi untuk menjadi bahan asas pembuatan biodiesel tanaman jarak, jarak pagar, kemiri sunan, kemiri cina, nyamplung, dan lain-lain. Proses didalam pembuatan minyak biodiesel umumnya menggunakan hasil tindakbalas iaitu metanolisis (transesterifikasi dengan bahan metanol) iaitu reaksi antara minyak sawit semulajadi dengan metanol dibantu pemangkin (catalyst)  basa (NaOH, KOH, atau sodium methylate). Ini untuk menghasilkan campuran ester methyl dan asid lemak dengan produk terhasil iaitu  gliserol. Biodiesel sesuai untuk digunakan pada injin diesel biasa dengan sedikit atau tanpa penyesuaian. Penyesuaian diperlukan jika penyimpanan biodiesel terbuat dari bahan sensitif dengan biodiesel seperti seal, gasket dan perekat terutama keenderaan jenis lama dan yang terbuat dari bahan getah sasli dan getah nitril. Faedah atau keuntungan dengan gunakan minyak biodiesel fakta dimana bahan bakar ini yang berasal dari bahan semulajadi menguranglan kadar dalam ketergantungan pada minyak. Biodiesel juga boleh dapat mengurangkan perlepasan gas karbon yang merbahaya. Kajian oleh pihak Enviromental Protection Agency (EPA) mendapati minyak biodiesel mengeluarkan karbon dioksida iaitu dengan kadar 11% lebih rendah daripada diesel. Ia juga dilaporkan oleh USDA dimana biodiesel dapat mengurangkan perlepasan CO2 sebanyak 78%. Kekhuatiran penggguna pula berdasarkan kesan minyak ini kepada injin disesel tersebut. Dari aspek pasaran semua pusat yang menjual biodisesel perlukan kemudahan untuk menyimpan biodiesel pada suhu yang tepat kerana jika dibiarkan terlalu lama dalam tangki penyimpanan maka ia di ancam oleh cendawan. Sebaliknya, jika disimpan pada suhu yang terlalu sejuk pula biodiesel boleh jadi keras dan kental dan susah untuk dipam. Pihak mekanik syorkan agar pemilik kendaraan diesel menggantikan bahan penapis (filter) minyak sesuai dengan biodiesel. Apa pun pihak kilang kenderaan di Indonesia bermula 2022 keendraan dikeluarkan di Indonesia sudah memenuhi ciri standarisasi Euro 4 sesuai dengan emisi buangnya. Kini sudah ada sebanyak 230 - 300 ribu kendaraan diesel terjual untuk tujuan ini diman ia sudah mewakili 23% dari jumlah penjualan kendaraan roda empat di Indonesia. Dalam 5-6 tahun lagu akan ada sebanyak 3 juta kendaraan berbahan bakar diesel yang sesuai gunakan B35.


Laporan media lain menyatakan '
Indonesia Terapkan Biodiesel' yang sesuai dijadikan bahan rujukkan. Dilaporkan dimana Kementerian Energi dan Sumber Daya Mineral (ESDM) mengimplementasikan program B35 atau Biodiesel 35 persen. B35 ini mulai diterapkan pada Februari 2023 dimana penggunaan B35 menyusul keberhasilan program Biodiesel 30%(B30) yang merupakan tindakan kerajaan untuk mengurangkan jumlah import minyak. Direktur Bioenergi Edi Wibowo menyata dimana kerajaan akan menaikkan peratusan kadar pencampuran Bahan Bakar Nabati (BBN) ke dalam Bahan Bakar Minyak (BBM) jenis minyak disel dari 30% menjadi 35% mulai 1 Februari 2023 ini. Dengan implementasi ini dilaporkan Indonesia menjadi negara yang terdepan dalam memanfaatkan BBN jenis Biodiesel. Sasaran penyaluran minyak biodiesel pada tahun 2035 dijangka akan mencapai 13.15 juta kiloliter dimana ia akan menjimatkan perbelanjaan negara sebanyak USD 10.75 miliar atau setara Rp 161 triliun. Apa pun projek B35 ini dijangka akan menyerap tenaga kerja sekitar 1.65 juta orang serta pengurangan perlepasan Gas Rumah Kaca (GRK) sekitar 34.9 juta ton CO2e. Apakah dia B35. Merujuk Kementerian ESDM dimana minyak B35 adalah salah satu bahan bakar nabati atau biofuel. Biofuel merupakan salah satu tenaga yang dihasilkan dari bahan baku bioenergi melalui proses atau teknologi tertentu. Bahan bakar nabati terdiri dari biodiesel, bioetanol dan minyak nabati murni. B35 sendiri adalah pencampuran 35% Biodiesel dengan 65% bahan bakar minyak jenis disel yang akhirnya akan menghasilkan produk Biodiesel B35. Pemerintah juga mensasarkan penerapan B100. B100 adalah istilah untuk Biodiesel yang merupakan bahan bakar nabati untuk aplikasi mesin atau motor diesel berupa ester metil asam lemak (fatty acid methyl ester/FAME) yang terbuat dari minyak nabati atau lemak haiwan melalui proses Esterifikasi atau pun proses Transesterifikasi. Proses transesterifikasi adalah proses pemindahan alkohol dari ester, namun yang digunakan sebagai katalis (suatu zat yang digunakan untuk mempercepat laju reaksi) adalah alkohol atau methanol. Menurut Menteri ESDM dimana penjimatan sunsidi dari penggunaan bahan biodiesel di tahun 2022 mencapai lebih dari Rp 100 triliun atau sekitar USD8.34 miliar (Berapa jilai Ringgit Malaysia). apa pun pada tahun 2022 dijangka penggunaan biodiesel mencapai 10.45 juta kiloliter (KL) dan sebanyak 13 juta KL pada tahun 2023. 


Sebagai perbandingan dimana di Malaysia ada laporan dar bharian.com bertajuk '
Laksanakan segera program biodiesel B15 tingkat penggunaan sawit tempatan' untuk dikongsikan kali ini. Kisah dipetik dari Kuala Lumpur apabila kerajaan diminta segera menaik taraf pelaksanaan program biodiesel B10 kepada B15 bagi memastikan Malaysia kekal sebagai pemain utama dan penanda aras bagi harga minyak sawit dunia. Datuk Lim Pay Hen berkata dimana rancangan oleh negara Indonesia untuk memperkenalkan penanda aras sendiri bagi harga minyak sawit mentah (MSM) pada Jun 2022 itu boleh memberi ancaman kepada negara Malaysia terutama industri sawit tempatan terutama selepas negara jiran itu melancarkan program B35 bagi meningkatkan permintaan domestik. Pada masa kini dimana negara Indonesia adalah pengeluar minyak sawit mentah terbesar dunia dengan pengeluaran 47 juta tan pada 2022Sekiranya Indonesia meneruskan rancangan ini maka Malaysia akan terus ke belakang dan tidak lagi jadi signifikan dalam industri sawit dunia. Solusi (untuk segera menaik taraf pelaksanaan program biodiesel) ini adalah bagi menyelamat industri sawit negara kerana sudah tertangguh berkali-kali. Jadi, jika serius, kerajaan perlu bergerak pantas. Perkara ini dinyatakan semasa sesi perbahasan Rang Undang-Undang (RUU) Perbekalan 2023 di Dewan Negara. Apa pun dalam Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK12) dimana kerajaan Malaysia menyasarkan pengenalan program biodiesel B30 menjelang 2025. Jadi persoalannya adalah adakah Malaysia akan sempat dalam dua tahun saja untuk menaik taraf dan mencapai matlamat pengenalan program B30 dalam RMK12?. Dalam Program B20 sebelum ini dijadual dilaksanakan di seluruh negara pada akhir 2022. Sebelum ini, Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Perladangan dan Komoditi, Datuk Seri Fadillah Yusof berkata, rancangan Indonesia untuk memperkenalkan penanda aras sendiri bagi harga MSM akan memberi kesan kepada keseluruhan rantaian industri perladangan sawit, bukan saja di Malaysia, malah di peringkat dunia. Semuga tulisan ini memberi info berguna kepada semua pembaca blog anim agro technology kali ini. Wasallam!!!....
BIODIESEL B35... LANCAR DI INDONESIA...
PADA FEBUARI 2023... IANYA BERMULA....
MENJIMATKAN IMPORT... DINEGARANYA...
BAGAIMANA MALAYSIA... SUDAH BERSEDIA?...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Taman Cendana, Bandar Melaka,
Melaka,
Malaysia.
(15 RabiulAwal 1445H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.