Support My Blog

Friday, November 30, 2012

ALAT PEMOTONG CILI KERING

ALAT PEMOTONG CILI KERING (Dried Chilli Cutter) merupakan satu inovasi yang di calonkan untuk pertandingan inovasi Jabatan Pertanian 2012. Alat ini dicipta oleh satu kumpulan dari Bentong, Pahang melibatkan 6 orang termasuk seorang usahawan membuat sos cili iaitu En Suhaimi bin Rosmal yang menamakan kumpulannya sebagai 'Capsicum'. Mereka menamakan alat tersebut sebagai PC1M (Pemotong Cili 1 Malaysia). Aktiviti memotong cili kering untuk diproses dijadikan pelbagai kegunaan sering dijalankan dengan cara  manual seperti memotong dengan menggunakan pisau atau mengguntingnya. Kaedah konvensional ini memang perlukan masa lama untuk memotong dengan kuantiti banyak dan selalunya lambat serta tidak menepati masa.  Selain itu cili yang dipotong terhad pengeluarannya, kos tinggi dan perlukan ramai tenaga pekerja. Artikel malam ini saya menulis satu hasil inovasi dalam 'Anim Agro Technology' mengenai alat PC1M ini untuk dikongsi maklumat dengan anda semua.


Alat PC1M ini mempunyai komponen yang diperbuat daripada bahan metal dan kukuh. Terdapat bahagian 'feeder' untuk memasukkan cili kering kedalam ruangan pemotong. Pisau pemotong ini diperbuat daripada mata mesin rumput yang diubahsuai dan di pasang dengan menggunakan belting yang disambung pada motor eletrik 1 hp terpakai. Keseluruhan bahagian pemotongan tersebut ditutup kemas dengan dinding dari bahan metal bagi mengelakkan cili yang di potong tidak akan berterabur. Dibahagian hujung mesin telah di pasang dinding dimana cili akan di keluarkan terus kedalam bekas plastik jernih. Anggaran kos membuat alat ini adalah sebanyak RM 800.00 sahaja dan amat praktikal serta cekap. Beberapa penambahbaikan seperti merapatkan jarak pisau pemotong dan memasang roda untuk mudah dialihkan juga telah di laksanakan.


Cili kering yang hendak di potong akan dimasukkan melalui mulut dan pasangkan rotor eletrik. Tolak masuk cili kering dan mata pisau kan memotong cili kering dalam masa singkat. Perlu diulang lagi beberapa kali proses memotong untuk mendapatkan saiz paling halus untuk dijadikan sos cili seterusnya. Pemerhatian oleh kumpulan 'Capsicum' menyatakan, mesin ini mampu memproses 5 kg cili kering dalam masa 2 minit 45 saat sahaja dengan kos operasi terlibat cuma RM 0.50 sahaja ( 1 orang bekerja). Kajian kumpulan sebelum itu dengan cara manual memotong cili sebanyak 5 kg perlukan masa memotong cili selama 1 jam 35 minit dengan kos operasi RM 14.20 sen (2 orang bekerja). Mesin ini telah menjimatkan masa memotong cili sebanyak 1 jam 22 minit atau berlaku penjimatan kos opeasi sebanyak RM 13.70. Selain itu MATA kita tidak akan 'berair' akibat kesan 'capsaisin' apabila memotong secara manual dengan masa lama. Kesimpulannya alat ini didapati memang effisien, menjimatkan masa, cepat dan praktikan untuk memotong cili dalam kuantiti yang banyak. Wasallam.


Kaedah manual potong cili dengan gunting.
MEMOTONG CILI... PEDIH MATANYA...
ALAT DICIPTA.... MAMPU ELAKANNYA...
KERJA CEPAT ... MENINGKAT KUALITINYA...
MAKLUMAT LANJUT ... TERUSKAN BERTANYA..

By,
M Anem
Bentong, Pahang,
Malaysia

(14 Muharram 1434H - 14/11/12) 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...