Support My Blog

Sunday, December 26, 2010

BAJA KOMPOS

Kompos (Compost) adalah sejenis baja organik yang boleh memperbaiki struktur tanah dan perlu dgunakan untuk tanaman terutama tanaman jenis jangkapendek seperti sayur-sayuran. Kompos adalah sejenis baja yang terhasil daripada proses pereputan sisa bahan organan seperti sisa tanaman, sisa dapur, sisa bahan buangan tumbuhan (rumput), najis haiwan dan sebagainya yang direputkan oleh mikroorganisma. Kali ini saya nak berkongsi maklumat dengan pembaca mengenai baja kompos berdasarkan pengalaman, pembacaan dan pemerhatian mengenai baja kompos. Penulis pernah berkursus di Kyusei Nature Farming, Saraburi, Thailand selama 7 hari pada 2006 untuk membuat pelbagai jenis kompos dengan menggunakan mikroorganisma jenis EM yang diperkenalkan oleh Professor Tereo Higa dari Jepun.

Dalam membuat kompos perkara utama ialah "Proses Pereputan" dimana proses ini adalah penting kerana ia berupaya menukarkan sisa organik daripada menjadi bahan pencemar alam kepada bahan yang berguna. Dalam proses ini beberapa tindakbalas berlakuu seperti pelepasan gas, penghasilan larutan pereputan, penghasilan haba, pembiakan mikroorganisma dan akhirnya menghasilkan baja kompos. Walau bagaimanapun kualiti baja kompos bergantung kepada cara membuatnya dan bahan-bahan yang digunakan. Perhatian perlu diberi ke atas perkara-perkara berikut untuk menghasilkan baja kompos yang berkualiti.

Kawasan membuat kompos adalah penting dimana bangunan, bangsal atau pondok kompos mesti disediakan agar kita dapat membuat kompos yang berkualiti. Pondok mesti mempunyai bumbung agar tidak kena hujan atau terkena panas pancaran matahari. Sebaiknya mempunyai lantai yang dari tanah keras atau lantai konkrit atau jenis kayu. Pastikan ada parit keliling pondok agar air hujan tidak masuk kedalam longgokkan kompos yang sedang dibuat. Binaan ini memberi persekitaran yang terkawal untuk membuat kompos dan boleh mengelakkan dari kehilangan nutrien disebabkan oleh larutlesap semasa hujan yang lebat. Sekiranya tidak mampu buat pondok atau hendak jimatkan kos maka tapak yang dipilih hendaklah berhampiran dengan sumber bekalan air. Air adalah sangat penting untuk membasahkan baja kompos bagi mempastikan proses pereputan berlaku. Jika tidak cukup air atau bahan jadi kering proses pereputan akan tidak cekap atau kompos rosak. Kawasan mesti ada peralatan membuat kompos seperti cangkul, penyodok, plastik atau guni penutup, baldi, pungkis, mixer, kereta sorong dan sebagainya.


Biasanya Bahan-bahan Untuk Kompos terdiri daripada Sisa Bahan Berkarbon seperti Jerami padi, habuk kayu, daun tebu, batang kekacang, batang keledek, daun kering, batang jagung yang dicincang, empulur jagung, rumput kering, hancuran kertas dan lain-lain. Pastikan bahan-bahan ini terdapat berdekatan dengan pondok memproses kompos. Bahan campuran kompos lain adalah dari Sisa Bahan Bernitrogen seperti najis haiwan, hampa padi, rumpai segar, sisa sayuran, sampah sarap dan lain-lain. Kesemua bahan-bahan dilonggokan dalam pondok dengan saiz ikut kemampuan. Saya pernah lihat satu syarikat swasta di Kulai yang membuat kompos dari sisa tandan kelapa sawit (Kilang Sawit) yang sangat besar menggunakan jentera JCB untuk membalek2kannya. Produk kompos dari kilang tersebut dibuat, diproses dan diedarkan secara komersial.


Proses membalikkan Longgokan Kompos adalah sangat penting untuk mempastikan pereputan berlaku dengan baik. Ini kerana bahagian tepi longgokan kurang aktif berbanding dengan bahagian tengah dan bawah longgokan. Proses pereputan banyak bergantung kepada bahan digunakan dan kaedah menguruskannya. Lazimnya kompos boleh diguna selepas tiga bulan proses membuatnya dijalankan. Kadar atau darjah kadar pereputan di dalam satu-satu longgokan kompos adalah berbeza-beza. Oleh itu adalah penting untuk membalik dan meggaul longgokan kompos setiap dua atau tiga minggu sekali bagi mendapatkan baja kompos yang mempunyai kualiti yang seragam. Proses menggaul perlu diulang dua ke tiga kali sepanjang proses membuat kompos. Siraman air tambahan adalah perlu sekiranya bahan kompos terlalu kering.


Ramai diantara kita mengatakan cara menggunakan baja kompos mudah iaitu cuma tabur sahaja ikut suka. Ini adalah tidak tepat kerana kita perlu tahu waktu bila nak pakai, berapa banyak nak beri, dimana nak letak dan berapa kekerapan yang sesuai. Kaedah pemberian adalah berbeza-beza mengikut jenis tanaman, umur tanaman, musim hujan atau panas dan kepadatan tanaman. Lazimnya bagi tanaman jangkapendek atau tanaman kontan (Cashcrops) seperti jagung, keledek, tembakau, sayur-sayuran dan bunga hiasan baja kompos perlu ditabur di atas tanah sebelum dibajak. Biarkan sekurang-kurangnya seminggu untuk kompos dalam tanah atau batas tanaman sebelum mula menanam atau mengubah anak benih.



Nutrien dari bahan kompos akan diambil oleh tanaman jangkapendek. Ada petani yang membuat siraman air najis binatang untuk menyuburkan lagi sayurannya dulu. Kaedah ini kurang disyorkan. Bagi tanaman kekal seperti pokok buah-buahan, Kelapa sawit, Teh dan sebagainya maka baja kompos perlu ditabur di sekitar batang pokok. Pada masa ini pekebun kelapa sawit memberikan satu beg tahi ayam setiap pokok sawit dengan membelah guni bungkusan tahi ayam setiap 6 bulan. Saya menerima komplen dari penghuni2 kawasan perumahan di Bukit Gambir, Muar kerana banyak lalat akibat tahi ayam yang diletakkan dalam kebun sawit bersebelahan perumahan membiakan banyak lalat dan bau. Pemerhatian mendapati tahi ayam tersebut mampu menyuburkansawit dan dapat meningkatan berat tandan hampir dua kali ganda!


Pembacaan saya daripada beberapa buku mendapati kadar penggunaan baja kompos yang disyorkan adalah bergantung kepada umur pokok, jenis tanaman dan kaedah pengurusan. Laporan tersebut menyatakan untuk tanaman dikawasan tanah tinggi keperluan baja kompos sebanyak 10-20 metrik tan sehektar manakala tanaman jangka pendek seperti jagung, keledek dan teh perlukan lingkungan 20-25 mt/ha. Tanaman tembakau di Kelantan perlukan 15-20 mt/ha kerana tanah sawah sangat kurang bahan organik. Bagi sayuran jenis daun perlukan sebanyak 10-20 mt/ha, Sayuran jenis buah (10-20 mt/ha), Sayuran jenis umbisi lebih sedikit (10-30 mt/ha) dan sayuran jenis bebawang (10-20 mt/ha). Kaedah pemberian untuk sayuran semasa penyediaan tanah dijalankan.


Bagi tanaman Buah-buahan kadar diperlukan berbeza-beza. Tanaman limau perlukan sebanyak 10 kg sepokok, Belimbing (15 kg sepokok), Betik (10 mt sehektar dan Nenas sebanyak 15 mt sehektar. Baja kompos dibubuh dalam lubang penanaman dengan kadar disyorkan dicampur dengan CIRP, MOP dan pastikan dibiarkan sekurang-kurangnya 7 hari sebelum menanam anak benih. Pemberian baja kompos atau baja organik untuk pokok buah-buahan dewasa setiap 2-3 bulan sekali dengan membubuh dibawah hujung kanopi pokok dengan mananam atau meletakkan nya dalam beg. Elakkan meletakan baja kompos diperdu pokok. Proses pengambilan nutrien dari baja kompos agak lama dan lambat.


Ramai dikalangan kita berfikir pemberian baja kompos sahaja mencukupi. Sebenarnya tidak, penggunaan baja kompos sahaja tidak mencukupi untuk memenuhi keperluan semua nutrien bagi tanaman terutamanya bagi unsur nitrogen. Oleh itu baja kimia iaitu baja NPK diperlu dan digunakan sebagai tambahan kepada baja kompos. Baja NPK 15:15:15 digunakan pada peringkat tumbesaran vegetatif sementara baja NPK 12:12:17:2:TE digunakan untuk peringkat Reproduktif atau untu menghasilkan bunga dan buah. Kadar tambahan baja nPK bagi setiap pokok melibatkan beberapa elemen atau nutrien bergantung pada kualiti bahan mentah yang digunakan dalam membuat kerja kompos. Semburan baja Daun (Foliar Fertilizer) juga membantu menyuburkan tanaman dan meningkatkan hasil teutama tanaman sayuran berdaun.

Penggunaan baja kompos dan baja organik perlu digalakkan kepada petani di Malaysia demi menjamis tanah pertanian akan terus subur. Baja kompos berupaya meningkatkan kesuburan tanah, membaiki tekstur tanah, menambah mikororganisma dalam tanah (cacing dsb) dan juga keupayaan menyimpan air. Saya ada baca artikel di Thailand iaitu bagi tanaman buah-buahan kemanis buah sangat berkait dengan keujudan baja kompos dalam tanah. Kawasan yang diberikan baja kompos dengan kadar yang disyorkan memberikan rasa buah lebih manis berbanding dengan buah dari kawasan yang kurang baja kompos. Semuga artikel ini memberikan maklumat kepada anda.

BAJA KOMPOS ....BAJA ORGANIK....
DIPROSES MUDAH....TIDAKLAH PELIK...
SANGAT BERGUNA....TANAH DISUBURKAN....
HASIL MENINGKAT....PETANI UNTUNG SAKAN...


By,
M Anem
Kuantan



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...